Polska w ścisłej czołówce. Policzono frekwencję w zeszłym sezonie
UEFA opublikowała raport, w którym przeanalizowano rozwój piłki nożnej w krajach zrzeszonych w europejskiej federacji na przestrzeni ostatniego roku. Polska wyróżniła się w zagadnieniu dotyczącym frekwencji. Pod jej względem nasz kraj zajął dziewiąte miejsce wśród federacji zrzeszonych w UEFA. W pierwszej ”piętnastce” tego rankingu Polska zanotowała największy wzrost frekwencji na przestrzeni ostatniego roku.
Czego dotyczył raport?
Jednym z omawianych przez UEFA w raporcie zagadnień jest frekwencja w krajach zrzeszonych w tej federacji. W badaniu wzięto pod uwagę cztery kryteria:
- frekwencję w meczach najwyższej ligi
- na niższych szczeblach
- krajowych pucharach
- w europejskich pucharach
W tegorocznym badaniu po raz pierwszy przeanalizowano frekwencję na meczach kobiecej piłki. W sezonie 2023/24 rozgrywki kobiece w państwach UEFA zobaczyło 2,8 mln osób, a łączna frekwencja w meczach Ligi Mistrzyń UEFA wyniosła 700 tysięcy widzów.
Jeśli zaś chodzi o futbol męski, mecze europejskich pucharów zobaczyło 17 mln osób, co jest wzrostem o niemal 10% w porównaniu do sezonu 2022/23. 14 mln kibiców obejrzało mecze krajowych pucharów, co jest wzrostem o 2,5%. Z kolei na mecze najwyższego szczebla przyszło łącznie 111 mln widzów, co jest wzrostem o 1,1%, a mecze niższych poziomów rozgrywkowych zobaczyło 76 mln widzów (wzrost o 11,8%).
W niedzielę widzimy się w KOMPLECIE! 👏 #LEGRCZ
Wszystkie bilety na trybuny zwykłe zostały wyprzedane. Pozostały bilety Premium. #MamTakSamo pic.twitter.com/5kgrYIPjzk
— Legia Warszawa (@LegiaWarszawa) September 13, 2024
Wyliczono, że w poprzednim sezonie łączna frekwencja w krajach zrzeszonych w UEFA wyniosła 221 mln widzów, choć w badaniu nie wzięto pod uwagę m.in. rozgrywek Młodzieżowej Ligi Mistrzów UEFA, rozgrywek młodzieżowych, niższych lig amatorskich, czy nawet kobiecych rozgrywek na szczeblu profesjonalnym. W porównaniu do sezonu 2022/23 frekwencja na europejskich stadionach wzrosła o 7%.
Polska w czołowej dziesiątce Europy pod względem frekwencji
Bardzo dobrze w badaniu wypadła Polska, bowiem w naszym kraju zanotowano wzrost frekwencji na meczach męskiej piłki o 18%. W poprzednim sezonie frekwencja na meczach męskiej piłki w Polsce wyniosła 5,8 mln osób, dzięki czemu czemu nasz kraj znalazł się pod tym względem na 9. miejscu wśród federacji zrzeszonych w UEFA. W TOP 15 rankingu żaden inny kraj nie odnotował takiego wzrostu frekwencji na przestrzeni roku.
According to a new report from UEFA, no European nation had more match-attending fans than England last season 👏
And Scotland came in 9th ahead of some much bigger nations 💪 pic.twitter.com/zHs7JIljGd
— Transfermarkt.co.uk (@TMuk_news) September 20, 2024
Na jeszcze wyższym miejscu – ósmym – Polska znalazła się pod względem frekwencji na meczach niższych szczebli rozgrywkowych. Wyliczono, że w sezonie 2023/24 frekwencja w niższych ligach w naszym kraju wyniosła 1,6 mln widzów, co jest wzrostem o 14% rok do roku. Spośród krajów TOP 10 tego zestawienia większy wzrost zanotowano tylko w Niemczech, czyli 25%.
Z kolei pod względem rozgrywek ekstraklasowych, Polska zajęła 10. miejsce wśród krajów zrzeszonych w UEFA. W poprzednim sezonie mecze PKO BP Ekstraklasy z wysokości trybun zobaczyło aż 3,6 mln widzów, co jest wzrostem o 26% w porównaniu do sezonu 2022/23. Najwyższą frekwencję zanotowano w meczu 29. kolejki pomiędzy Ruchem Chorzów a Widzewem Łódź, gdy liczba widzów po raz pierwszy w XXI wieku przekroczyła 50 tysięcy (dokładnie 50 087 widzów).
‼️Wielki Mecz Przyjaźni w TOP10 najwyższych frekwencji minionego weekendu w Europie! 🤯👏🏻🔝 pic.twitter.com/HIXcoonsdV
— Ruch Chorzów (@RuchChorzow1920) April 22, 2024
Tydzień później odnotowano najwyższą frekwencję w Ekstraklasie w XXI wieku, gdy łącznie mecze 30. kolejki z wysokości trybun obejrzało 144 475 kibiców. W poprzednim sezonie najwięcej kibiców przybyło na mecze Lecha Poznań – łącznie ok. 422 400. Tym samym ”Kolejorz” miał w poprzednim sezonie Ekstraklasy najwyższą średnią frekwencję na mecz, która wyniosła ok. 24 800 widzów.
fot. PressFocus