Adidas kończy współpracę z reprezentacją Niemiec po 70 latach

22.03.2024

Od 2027 roku Adidas nie będzie już sponsorem technicznym reprezentacji Niemiec. DFB podpisała umowę z firmą Nike, która przez kolejne siedem lat ubierać będzie ”Die Mannschaft”. To oznacza więc koniec kultowej 70-letniej współpracy reprezentacji Niemiec z niemieckim przecież Adidasem.

Z reprezentacją od zawsze

Powstały w 1949 roku koncern Adidas niemal od początku swojego istnienia, bo od lat 50. ubierał reprezentację Niemiec. To w strojach tej firmy Niemcy czterokrotnie wygrali mistrzostwa świata oraz trzykrotnie mistrzostwa Europy. Od 1982 roku Adidas miał monopol na produkowanie strojów dla reprezentacji ”Die Mannschaft”. Wywodzący się z Niemiec koncern w ostatnich latach przeznaczał rocznie na DFB 50 milionów euro. Przed kilkoma dniami Adidas opublikował spot, w którym zaprezentowano koszulki reprezentacji Niemiec na nadchodzące mistrzostwa Europy. Projekt został ciepło przyjęty, bowiem stroje nawiązują do tych, w których Niemcy występowali podczas Euro 2004.

Koniec wieloletniej współpracy

Zaprezentowane niedawno koszulki będą jednak przedostatnim projektem Adidasa dla reprezentacji Niemiec. Wraz z końcem 2026 roku DFB zakończy trwającą od dekad współpracę z Adidasem. Oznacza to więc, że rozgrywane za dwa lata mistrzostwa świata w Ameryce Północnej, na które z całą pewnością Niemcy pojadą, będą ostatnim turniejem, podczas którego wystąpią oni w strojach Adidasa. Federacja podpisała siedmioletnią umowę z Nike. Amerykański koncern już od lat chciał rozpocząć współpracę z DFB, jednak każda kolejna próba kończyła się fiaskiem. Według niemieckich mediów Nike miał zaoferować niemieckiej federacji finansowanie na poziomie 70 milionów euro rocznie.

To olbrzymi cios dla Adidasa, także pod kątem wizerunkowym, bo przecież wszystkie sukcesy kadry naszych zachodnich sąsiadów kojarzą się właśnie z tą firmą. W 1954 roku buty Adidasa pomogły Niemcom w wygraniu mundialu, ponieważ posiadały wkręcane korki. To sprawiło, że Niemcy dużo mniej się ślizgali na mokrej trawie niż Węgrzy. W opublikowanym przez DFB komunikacie poinformowano, że Nike przedstawił federacji ofertę, która nie ma ograniczać się jedynie do produkcji strojów. Amerykański koncert chce także promować w Niemczech sport amatorski oraz futbol kobiecy. Oddano zarazem szacunek Adidasowi, który przez dekady związany był z niemiecką federacją, a współpraca ta miała miejsce podczas największych sukcesów w historii reprezentacji.

fot. Adidas Football / YouTube