Logotyp Stoke City – o co w tym wszystkim chodzi?
Stoke City od kilku sezonów na stałe zakotwiczyło na poziomie Championship. Z ekipy usytuowanej na stałe w środku tabeli Premier League popadli w sportowy marazm, który trwa już od wielu lat. Klub zdecydował się na kontrowersyjne rozegranie kwestii logotypu. O co w tym wszystkim chodzi?
➡️ Załóż konto z kodem promocyjnym FUTBOLNEWS i odbierz freebet 300 złotych, jeśli Kroos wykona min. jedno celne podanie w meczu Realu z BVB! ⬅️
„Rebranding” Stoke City
Stoke-on-Trent to brytyjska stolica przemysłu ceramicznego. Jednym z przydomków średniaka Championship jest właśnie „Garncarze” (oryg. The Potters). Sam klub jest jednym z najstarszych na świecie, ale samo jego miasto dopiero 99 lat temu otrzymało prawa miejskie.
Wiele osób od wczoraj powiela błędne myślenie, że ta wieża z prawej to będzie nowy herb Stoke City.
Otóż nie, jest to tylko tzw. "icon crest", który jest mniej więcej tym samym, co w Arsenalu armata czy w Liverpoolu liverbird. Dodatkowy symbol, który będzie w identyfikacji. pic.twitter.com/0szpItsO9J
— Tomasz Lebkuchen (@LebkuchenTomasz) May 31, 2024
Jak łatwo się więc domyślić, koniec przyszłego sezonu będzie zbiegał się z 100. rocznicą przyznania Stoke-on-Trent praw miejskich. Promocja przez Stoke City nowych koszulek z symbolem pieca ceramicznego niemal zbiega się z przyszłoroczną, ważną dla Stoke-on-Trent datą. Chodzi o 100. rocznicę przyznania mu praw miejskich (5 czerwca 1925 roku).
Wielu kibiców pierwotnie wyśmiało ten pomysł z uwagi na to, że uznali to co nowe za następny herb drużyny. Byli oni jednak w błędzie. Nie jest to też powtórka z historii z samych Wysp Brytyjskich. Leeds United poddało się po ogromnej krytyce z nowym logiem i dało sobie z nim spokój.
Stoke zaprezentowało tym sposobem „icon crest” – graficzny znak wizualny, który ma kojarzyć się z klubem. Będzie on widniał z tyłu koszulki, na samej górze pleców. Z innych klubów na wyspach – Arsenal ma armatkę, a Liverpool ptaka w locie. We Włoszech Inter ma węża, a Roma wilczka, którego lata temu zaprojektował nieodżałowany Piero Gratton.
Rebranding w piłce nożnej
Ever wondered why football clubs keep rebranding and why their new logos all look the same?
Well, today's your lucky day, because you're about to find out!
Have you never wondered either of those things?
Well, then I've got nothing to offer you tbh. ⤵️https://t.co/jXPKKJHRTB pic.twitter.com/2E8qxFO0yE
— Alfie | HITC Sevens (@HITCSevens) February 21, 2024
Jeśli już jednak jesteśmy w temacie klubowych logotypów – od około dekady zapanowała moda na rebranding wśród logotypów klubów piłkarskich. Na szerszą skalę podjęły się takiego działania takie kluby jak Juventus czy Manchester City. W ostatnich latach, dokonało tego bardzo wiele drużyn – Inter Mediolan, Stade de Reims, Toulouse. Najczęściej przyjmuje się logotyp kołowy, ponieważ jest on najbardziej praktyczny i później najłatwiejszy do sprzedaży na różnych produktach. W Polsce w ostatnich miesiącach zdecydowała się na to usposobiona ekologicznie Warta Poznań.
Fot. Footy Headlines
Stworzyliśmy nasz przewodnik po EURO 2024:
- NIEMCY
- SZKOCJA
- WĘGRY
- SZWAJCARIA
- HISZPANIA
- WŁOCHY
- CHORWACJA
- ALBANIA
- SŁOWENIA
- DANIA
- SERBIA
- ANGLIA
- POLSKA
- HOLANDIA
- AUSTRIA
- FRANCJA
- SŁOWACJA
- BELGIA
- RUMUNIA
- UKRAINA
- CZECHY
- PORTUGALIA
- GRUZJA
- TURCJA
Wspominamy również słynne mecze mistrzostw Europy: